کتابخانه ای برای همه

کتابخانه ای برای همه

کتابخانه فانتزی
کتابخانه ای برای همه

کتابخانه ای برای همه

کتابخانه فانتزی

فلیپ پولمن

فلیپ پولمن

فیلیپ پولمن، نویسنده و مقاله نویس ادبی انگلیسی است  که شاهکار او، " نیروی اهریمنی اش "دست کم به ۱۸ زبان ترجمه شده است.

پولمن در سال ۱۹۴۶ در نورویچ انگلستان زاده شد. او بیشتر دوران کودکی خود را در دریا گذراند. پدرش ازافسران نیروی هوایی سلطنتی انگلستان بود و به دلیل شغل پدرش تحصیلات ابتدایی خود را درنقاط گوناگون دنیا گذراند. پولمن در ۷ سالگی پدر خود را در یک سانحه ی هوایی از دست داد. درونمایه ی مرگ و غیبت پدر در داستان هایش، بازتاب تجربه ی این دوران است.

پولمن دانش آموخته ی دانشگاه آکسفورد در رشته ی انگلیسی است و تحصیلات تکمیلی خود را در رشته ی آموزش و پرورش گذرانده است. او در ۲۵ سالگی کارش را با آموزگاری آغاز کرد. پس ازآموزگاری در مدرسه های گوناگون، واحد زبان انگلیسی کالج وست مینستر آکسفورد پولمن را برای تدریس ادبیات بزرگسالان و کودکان به همکاری فرا خواند. او در دوران آموزگاری نمایشنامه هایی برای کودکان نوشت که بعد ها در نوشتن رمان هایش از آنها الهام گرفت.

داستان های پولمن سبک ها و ژانرهای گوناگونی دارند: آثار طنز گونه و شاد، بازنویسی از قصه های پریانی، داستان های تاریخی، رمان های گرافیکی، داستان های کوتاه و نمایشنامه. پولمن اگرچه نویسندگان معاصری را که داستان های رئالیستی می نویسند تحسین می کند، اما خود کمتر دراین ژانر به ماجراجویی پرداخته و تنها دو رمان رئالیستی برای نوجوانان با نام های "پل شکسته" و"تاتو پروانه" نوشته است که هر دو داستان هایی تیره و خشن از زندگی نوجوانان اند.

پولمن تصویر گری برای کتاب های کودکان را نیز دوست دارد و دو کتاب اول از سه گانه ی "نیروی اهریمنی اش" را خود تصویرگری کرده است. او با هنرمندان گوناگونی در تصویرگری کتاب های تصویری اش که بیشتر از قصه های شناخته شده ی پریانی الهام گرفته، همکاری داشته است. قصه های پریانی در دستان پولمن وجه کمیک تازه ای می یابند و با تصویرگری غنی تر می شوند. موفقیت پولمن در نویسندگی با داستان"Count Karlstein"  در سال ۱۹۸۲ آغاز شد.پولمن پس از انتشار "سپیده های شمالی" در سال ۱۹۹۵ ، تمام وقت خود را به نوشتن اختصاص داد.

شمار جایزه هایی که نوشته های فیلیپ پولمن از آن خود کرده اند، نشان دهنده ی کیفیت بالای آنهاست. تا سال ۲۰۰۵، پولمن جوایز ویتبرد، مدال کارنگی، جایزه ی اسمارتیز، جایزه ی ادبیات کودکان گاردین، جایزه ی یادبود آسترید لیندگرن و جایزه ی هانس کریستین اندرسن را دریافت کرده است.

بهترین اثر فیلیپ پولمن در ادبیات کودکان، سه گانه یا چنان که فیلیپ پولمن ترجیح می دهد بنامد "یک کتاب در سه جلد"، اثری است حماسی  و بحث برانگیز با نام " نیروی اهریمنی اش "( His Dark Materials ): شامل سه داستان "سپیده های شمالی"، "چاقوی پنهان" و " دوربین کهربایی".
از این سه گانه فیلمی با بازیگری نیکول کیدمن ساخته شده است همچنین از "نیروی اهریمنی اش" دو نمایشنامه اقتباس شده و در تئاتر ملی لندن به اجرا در آمده است.
آثارپولمن فاصله ی بین خوانندگان نوجوان و بزرگسال را از بین برده و آثار او به ویژه "نیروی اهریمنی اش" از سوی هر دو گروه ستایش شده است.
فیلیپ پولمن بر این باور است که : "داستان ها مهمترین چیز در دنیا هستند" داستان ها هم مایه ی سرگرمی اند و هم آموزش می دهند، آنها به انسا ن ها در لذت بردن از زندگی و بردباری در برابرسختی های آن یاری می رسانند. پس از غذا، سرپناه و روابط دوستانه با انسا ن ها ی دیگر، داستان ها بیشترین چیزی هستند که ما به آنها نیاز داریم."
از این نویسنده، سه گانه "نیروی اهریمنی اش" و "من موش بودم" به فارسی برگردانده شده است. کتاب "من موش بودم" با برگردان شهره نور صالحی در سال ۱۳۸۷ لوح تقدیر شورای کتاب کودک را دریافت کرد.

.

نظرات 1 + ارسال نظر
نسیم جمعه 5 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 05:08 ب.ظ http://link.carlo.ir

سلام باهام تبادل لینک می کنی؟

سه بار نظر گذاشتی دوست خوب
اما سایتهای مختلفی معرفی میکنی به عنوان سایت خودت
هر بار هم همه سایتها به سایت تبادل لینک ختم میشه

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد